Alltså ibland blir man ju hjärtligt trött på hästfolk måste jag säga. Dvs jag blir ju trött på mej själv också så klart. 
 
Nummer 1, Vi älskar våra hästar, så till den milda grad att vi aldrig kan ana att vår häst är en fullständig ängel i ALLA lägen. Vår lilla älskling skulle väl aldrig... Hästar är hur gärna vi än vill inga barn utan ett stort djur med en hjärna stor som en golfboll. Hjärnan är dessutom delad i två delar o inte sammankopplad. Hur nån tänkte där kan man ju undra. Men hur som helst är dess djur stora varelser som faktisk kan göra vad de vill med oss. Vi får helt enkelt försöka uppfostra dessa fantastiska varelserr o se att de precis som vi inte är perfekta.
 
Nummer 2 som egentligen var det jag ville komma till är att eftersom de är stora djur så har vi några viktiga saker att tänka på. I ett stall får det inte finnas saker som vare sig vi eller hästarna kan skada sig på. Ordning och reda är det som gäller ända ut i fingerspetsarna. Här på Haga jobbar vi aktivt med säkerheten och vid en inspektion från djurskyddsmyndigheten för något år sedan fick vi massor med beröm för att vi har så fin ordning hos oss. Att aktivt tänka nästa steg i ett stall, vad händer om... är otroligt viktigt och något man bör göra till en daglig vana. Ta upp det här med ordningen som skapar trivsel o säkerhet på varje stallmöte och försök att tänka på nästa steg hela tiden. Roligt och inspirerande arbete tycker jag som även jobbar med detta på mitt "vanliga" jobb som träslöjdslärare. På min vanliga arbetsplats ställs det krav på ordning och säkerhet från massor med håll och det tar jag med mig innanför stalldörren. Här på Haga lämnar vi inte grejor i stallgången när vi rider ut och i sadelkammaren håller vi ordning även om vi falerar emellanåt några dagar när alla har mkt att göra. Som tur är har vi ju inte hästar i sadelkammaren ;-) 
 
Nummer 3 
Trivsel! Stallet är en plats som de flesta kommer till på sin fritid och då gäller det att man faktiskt trivs. Skitsnack finns i de flesta stallar men hos oss försöker i alla fall jag att tänka på att skitsnacket lämnar vi utanför stalldörren. Var rak och fråga om du undrar över något men snacka inte skit. Hästarna är vår fritid och då ska vi ha roligt och trevligt. 
 
Nummer 4 Kärlek! Hästar behandlas bäst med kärlek och tålamod. Att hålla sig lugn och fin gör att det blir lättare att jobba med hästarna. Jag blir så ledsen när jag ser folk vara elaka mot sina hästar. Var snäll och behandla din häst som du själv vill bli behandlad och ha lite tålamod.
 
Nummer 5 Var rädd om proffsen! Har skrivit ett inlägg tidigare hur vi tar hand om vår hovslagare här på haga men det gäller ju alla som hjälper dig med din häst. Boka i tid, betala i tid och var förberedd när ditt proffs kommer. Om det så är hovslagare, veterinar, hästmassör eller tränare. Bjud på en torr och ren häst som är uppfostrad att göra det som proffset ska göra. Risker får du själv ta med din häst men utsätt inte andra för det om de inte blivit förvanade redan vid bokningen av tiden. Träna på att lyfta hovar, binda upp hästen och annat som behöver göras för att ditt proffs ska kunna göra sitt arbete.
 
Slutligen vet ni väl att vi är en godkänd säker hästverksamhet från Länsförsäkringar och Agria och ni är när som helst välkomna att besöka oss bara ni ringer först så vi är hemma så får ni gärna komma och kika hur vi har det i vårt stall :-D
 
 

Kommentera

Publiceras ej