Ännu en arbetsdag till ända, jag är så himla glad när jag får mina elever att le. Jag samlade på mig ett gäng goa leenden och fina upplevelser idag. Det är sånt som gör att jag har världens bästa jobb. Sen är det annat som är mindre skoj o det får man leva lite med. Som tur är så har jag fantatiska elever som lyfter alla hemska dagar till fina dagar <3
 
Igår roade vi oos med grenen Ranch Riding idag ska vi kika lite mer på grenen Ranch Trail. Den vanliga grenen trail ska jag gå igenom vid ett annat tillfälle och många av regelrna för vanlig trail kommer igen i Ranch Trail. I den här genen får man lite mer utmaning än i vanlig trail och det ska mer likna arbetet ute på fältet eller i skogen. I båda trailgrenarna får man 70 poäng när man går in på banan. Sedan är poängsättningen på varje hinder från -1,5 till + 1,5 p med följande steg
+1,5p Utmärkt
+1 p Mycket bra
+1/2p Bra
0p Tillfredställande
-1/2p Otillfredställande
-1 p Dåligt
-1 1/2p Mycket dåligt
 
Vad är då Utmärkt och tillfredställande? När jag dömmer tänker jag att en utmärkt ritt är en riktigt bra ritt där jag inte kan hitta några fel. Den ska vara så nära perfektion som möjligt tänker jag. Poänget 1 1/2 ska inte vara omöjligt att få tycker jag, jag jämför inte med världsmästarna jag ser vad jag tycker är en utmärkt ritt som inte kan vara bättre på den nivån som mönstret är i. En världsmästare rider mycket svårare mönster än vad vi gör här i Sverige och därför är det också svårare att få maximal poäng. Här har vi på de lägre nivåerna lättare manövrar som ska kunna generera vilket som helst av poängen på poängskalan :-D precis som på en nationell eller internationell tävling fast de har svårare saker att genomföra.
 
Generellt när det gäller trail så kan man säga att man vill ha ett flyt i ridningen där hindren passeras så smidigt och lätt som möjligt. Slå inte i bommarna varken lätt eller hårt, håll ordning på hästens ben så att du hamnar på rätt sida hindren, det går väldigt fort att få många minuspoäng. Glöm inte heller att tre vägran på samma hinder gör att du får noll i slutpoäng så är du smart testar du lite fint två gånger o går sedan vidare o drar på dig en massa minus istället för att få 0p. Undantaget på högre nivå där du måste öppna och stänga grinden för att bli godkänd. Håll också ordning på om din häst börjar vända från hinder, om du vänder mer än 1/4 varv för då blir det också noll i slutpoäng. 
 
Ranch trail ska bestå a minst 6 hinder men inte fler än nio, det ska vara hinder som ekipaget kan möte en vanlig arbetsdag. Jag har sett banor med lövruskor, kor i hage, klockor att ringa i osv. De obligatoriska hindren är en grind, rida över bommar, släpa, rida över bro, ryggningshinder och sidepasshinder. Tänk på att ha en häst som visar villigt att den tex går över bron, att hästen lätt går undan för tryck och smidigt lyfter på benen över bommar eller stockar. Därefter kan det vara några andra hinder som domaren väljer. Vattenhinder, ground tie, flytta en regnkappa samt ta av och på den, flytta och bära föremål, lasning i hästtransport eller vilket annat hinder som helst som kan finnas i rancharbetet. 
 
Helt enkelt en trevlig gren att titta på, genomföra och bedöma :-D 
Här kan ni kika på en lite längre film på ett ekipage som gör en ranch trail, det hade varit intressant att veta vad ni tycker om ekipaget, jag vet vad jag tycker ;-) :-)
https://www.youtube.com/watch?v=PT3_k8k1TTQ
 
Nä nu orkar jag inte skriva mer om detta idag, men som tur är så ska jag prata mkt mer om trail sen, det finns ju både trail och trail at hand att dryfta om. So gott! Jag somnar nästan över tangentbordet idag zzzzzzzzzzzz / C

Kommentera

Publiceras ej