idag blir det ingen regelboksgenomgång. Men mer kommer snart. Idag har jag ridit min fina gula häst. Vi övar på olika saker o idag kändes det riktigt bra. Nå nu till sak så att säga 😬
Jag hade härom dagen ett långt snack med en god vän om det här med att vara lärare. Som ny lärare är det mkt som är svårt o lite utmanande. Det är många möten med människor som man inte kan förbereda sig för. Man lär sig inte så mkt om dem när man läser till lärare o när man väl står där i början är det tuff. Skolan ser inte ut som den gjorde när jag gick i skolan. När jag var elev var man typ alltid tyst när läraren pratar o det fanns en helt annan respekt för lärarrollen. I början som ny tänker man mkt o känner sig rätt förtvivlad. Man testar ett o annat knep, vissa funkar men en del fungerar inte alls. Frustrationen blir ibland total. 

Hur löser man detta då? Jag testade ofta att höja rösten typ första åren. Det funkar sällan jättebra. Jag säger inte att jag har den universella lösningen för att få elevernas uppmärksamhet men jag har hittat min lösning. Jag leker ofta med mina elever, jag försöker hänga i korridoren för att lära känna mina elever. Jag bjuder en hel del på mig själv och vågar vara personlig. Skillnaden är att jag aldrig är privat men personlig. Berättar någon historia från min uppväxt tex . Jag spelar lite boll, kör lite jage och sätter mg ner o hänger med eleverna. Jag pratar mkt och frågar ofta hur det är. Försöker hitta så många elever som möjligt på ett personligt plan, lär mig vilket lag de spelar i, vilken bok de gillar osv. Det gör att man får många fantastiska relationer som gör mig glad och engagerad så klart.

Att våga engagera sig och bjuda på sig själv är jättesvårt i början. Ibland blir det inte som man tänkte sig men ibland blir det faktiskt bättre. Det kräver mod, lite kärlek och framför allt ett leende. Med hjälp av detta har jag hittat min plats i läraryrket o jag trivs fantastiskt bra. Världens bästa jobb med världens bästa barn, varenda en av dem 💛 
Ha nu en fin kväll!
Christina 

Kommentera

Publiceras ej