I vårt stall har vi haft bädd sedan stallet öppnade 2007. Först hade vi torvbädd men det blev dammigt o hemskt. Dessutom var det väldigt svårt att sköta. Jag har ju en rätt grisig häst, Iso. Han har även stått på kutterspånsvädd i ett annat stall också så vi har verkligen testat det mesta. Vi körde även råspån ett tag. Så om vi nu ska bena ut plus och minus med de olika varianterna så kommer det här utefter mina erfarenheter.
 
Råspån, jättelätt att mocka men säljs inte längre i någon större utsträckning eftersom det görs pellets av dem. Kommer i lösvikt vilket gör att man måste ha någon typ av förvaring för spånet annars blir det blött o läskigt eller så måste man packa det i säckar vilket är oerhört jobbigt. Dessutom svårt att få tag på billiga o bra säckar. Vanliga sopsäckar funkar inte, de är för tunna för att klara tyngden.
 
Kutterspån, oerhört jobbigt att mocka. Dyrt! och dessutom tidvis helt omöjligt att få tag på. Har kört det både som bädd och utan bädd. Effekten blev att jag fick byta bädd tre gånger per vinter till min skitiga häst. Inte kul alls. Dessutom är balarna tunga och klumpiga att hantera. 
 
Torv, blir väldigt mörkt i boxarna. Dammar en hel del i början inna ndet blivit fuktigt nog. Jag har en häst som ar lite bekymmer med luftvägarna och jag tror inte att torven var riktigt bra för honom. Sedan är det samma med torven som med kutterspånet att balarna äör oerhört tunga och extremt svåra att hantera. De drar åt sig fukt och på vinterna får man spetta isär dem föra att få ut dem i bäddarna, åtminstone i vårt kallstall. Positivt är att när det är varmt ute så är det jättelätt att mocka.
 
På grund av det damm som torven orsakade i vårt stall började vi se oss om efter ett annat strö. Till slut sprang vi på pellets speciellt gjorda för hästar. de var rejält dyra o kostade motsvarande 150 kr för samma mängs som en spånbal. Efter ett besök hos en god vän kom jag i kontakt med spånpellets som eg är gjorda för att brännas i panna. Folk diskuterar ofta om det är bra att använda dem till hästar. Jag har fått lära mig att i en eldningspanna vill man ha så rent trä som möjligt o därför innehåller de inga farligheter för hästarna. En del bönder vill inte sprida gödsel från stallar med spånpellets eftersom trä innehåller ett ämne som marken inte mår riktigt bra av. Jag kommer tyvärr inte ihåg vad det heter just nu, det står helt still i hjärnkontoret ;-) Det får man ju själv göra upp med sin bonde vad hen tycker är ok. Vi sprider gödsel på egen mark o jag kan ärligt säga att våra marker ser jättefina ut efter gödsling med spånpelletsgödsel i flera år. 
 
Så till det där med att göra en spånpelletsbädd.
 
 
En väl urskurad box är bra att börja med, och ja jag ser att dörren borde fått en omgång med skurningen till ;-) Men det hanns inte med det här året. Som ni ser så har vi öppet övre delen på våra boxar. Kallt o frisk luft året om, öppet utom när det blir under -6-7 grader.'
 
 
I botten å¨bädden lägger vi kalk för att minska amoniakdoften o neutralisera bädden lite.  Vanlig trädgårdskalk funkar fint. Foderkalk är så mkt dyrare o hästen når den aldrig så kör på det billigaste ;-)
 
 Lägg ut i högar på golvet i boxen,
 
 Kratta ut till ett jämt lager i hela boxen. Om du har ett sto, lägg extra tjockt i kanterna och ar du en valack så satsa på tjockare i mitten.
 
Säckarna är små och  enkla att bära. Om man öppnat en pall ska den helst inte stå ute, säckarna har små, små hål för att lufta träet i dem.  Att lägga dem i skottkärran är enklast. 
 
 
Sedan häller man på 10 liter varmt vatten per säck. Om vattnet är kallt så sväller pelletsen sämre. Man kan också lägga säcken på golvet och snitta upp den o hälla i vattnet. Jag tycker dock det blir väldigt söligt så jag kör på skottkärrrevarianten. Att lägga upp alla pelletsen på golvet och spruta med slang skulle jag inte rekommendera för det är svårt att ha kontroll och det är lätt att bädden blir för blöt. När man väl hällt på vattnet är det bara till att vänta o se glad ut :-D
 
Sedan gäller det att sprida ut spånet i ett jämt lager. Börja i ena hörnet och jobba dig utåt.
 
 
Det kan vara äge att ta fram en bra skottkärra så det inte svämmar över ;-)
 
 
Så nu är det snart klart :-) 
 
 
Platta ut ytan med en grep. 
 
 
Spånet bör vara ca 15 cm tjockt.
 
Sedan är det bara till att mocka ut bajset varje dag o släta ut ytan. Blir det fläckvis väldigt blött kan man liksom hyvla av ytan och lägga på torrt spån ovanpå- Är det riktigt otäckt blött så blöter jag inte upp pelletsen utan lägger in dem som de är. Hästar är smarta och träpellets är inte goda. Ge hästen rejält med grovfoder istället så den inte blir uttråkad. Ett bra stall skapar glada o pigga hästar.
 
 
God natt o sov gott!
//C

1 kommentarer

Alexandra

18 Nov 2015 14:48

Hej! vad kul med bilderna och förklaringen till spånpelletsen. Hur många säckar har du lagt in i en tom box? och hur många fyller du på med? mvh alexandra

Svar: Hej! Ursäkta sent svar! har inte bloggat på ett tag, ca 12-15 säckar i en normal godkänd box för stor häst. Mvh Christina
hagagrd.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej