För ett antal månader sedan gjorde jag efter önskemål ett litet inlägg på Facebook om hur man får en svans riktigt vit. Detta efterfrågas titt som tätt när folk inte hittar det så här kommer en favorit i repris. Tänk på att det här är en rengörning som absolut inte ska göras regelbundet eftersom man använder jodopax. Detta är något för enstaka fintillfällen. Vill också poängtera att det är viktigt med UTSPÄDD Jodopax, max en kapsyl till 1 liter vatten!I vardagslag duger det gott med ett bra skimmelshampo och potatismjöl. Man kan också prova att tvätta hästen med linementshampo har jag hört. Har dock inte testat själv så om någon råkar ha en smutsig skimmel som gillar att bada så lånar jag gärna den o provar. 
 
Här kommer i alla fall hur man gör superrengörningen :-)
 
 
 
 
 
Så här ser hästen ut innan tvätten. Gul, smutsig, tråkig svans :-(
 
 
 
 
Närbild på eländet :-(
 
 
 
 
 
 
 
 
Tvätta ur det värsta först med grönsåpa ( billigt o bra )
 
 
Låt dig inte luras, svansen ser fortfarande rätt gul ut....
 
 
 
 
Spraya rejält med utspädd jodopax i hela svansen. Se till att det kommer in i svansroten ordentligt. Finns en del som testat att hälla över men jag tycker man ska spraya för det går liksom in bätttre oc så använder man inte onödigt mkt. Tänk på att späda till minst sårlösning elller ännu mer utspätt. Kan också vara på sin plats att varna för att fingrarna blir gula så använd diskhandskar om du ska tävla dagen efter. Fungerar också om du smort in dig med handkräm ordentligt innan du ger dig i kast med jodopaxen. Då lossnar det lätt.
 
Sedan blir det rosa och fint. Här började jag få ont i magen och ifrågasätta vad jag hade gjort första gången jag testade...
 
 
 
Häll i potatismjöl. Fler färger uppenbarar sig och jag funderar på om magsårsmedicin kan vara ett alternativ ;-)
När man ser det här tror man att allt hopp är ute... låt självtorka, spraya i rikligt med glansspray, jag rekommenderar varmt Foxfire som är bäst helt klart. Jag har testat massor av sorter men den är verkligen bäst :-)
 
 
Lite renare än första bilden :-D
 
 
 
Vitt och fluffigt var ordet!
 
 
 
Ren häst!
 
 
Ser det ut så här blir jag nöjd. Tänk på att använda bra borstar när ni borstar svansen. Jag använder naturborste med pigggar. Ser ut ungefär som en hårborste sedan avslutar jag med en fintandad kam men då måste svansen verkligen vara helt torr för att det inte ska lossna för mkt hår :-)
 
 
Självklart kan man göra likadant med manen som med svansen.
 
 
Tillsammans blir ni sedan ett fint tävlingsekipage som syns i mängden. Lycka till med tvättandet där ute men var försiktga att tvätta nu på vinterna. Om hårstråna i svansen eller manen fryser till is kan de lätt brytas av. Inget roligt alls faktiskt.
 
Var supernoga med att inte köra med jodopax för ofta. Det är inte det nyttigaste som finns för hästen. Jag kör personligen 2-3 gånger per år med detta knep. Övriga gånger funkar det fint med Fibergings och potatismjöl. Jodopaxen utspädd är det lilla extra för väldigt speciella tillfällen.
 
Kram 
 
Christina
 
 
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej