Ibland är det bra att ha trevliga kunder. Idag fick jag nämligen förmånen att låna en av mina kunders fina häst o på så sätt kunna visa er hur man kan få en skimmel riktigt vit. Det här blev ett sjuuuuukt långt inlägg...
 
 
Lilla Pringlan innan bad efter ett hårt hoppass.
 
 
Rulla sig är skönt!
 
 
Han ser nästan ut som en cirkushäst :-)
 
 
 
Inte så ren häst!
 
 
Trött kan man bli!
 
 
I väntan på 1000 mil service :-)
 
 
Varmt o gott vatten ska det vara
 
 
Extra bra shampo för grisiga pälsar 
 
 
Superborsten som man fyller med sampo utspätt med vatten. Effol är det som gjort dem, vet ej om de finns kvar i handeln, jag köpte min på Hööks för tusen år sedan. Men varför inte testa med varianten som finns som diskborste, eller så kanske nån annan har ett bra kvep ;-) Dela med dig i så fall! 
 
 
Dert är nu vi sjunger,: Här ska gno och här ska gnubbas... tra lallallla la :-D
 
 
Matte Julia fick gnugga manen med glansshampo
 
 
 
Sen sköljer vi igen :-)
 
 
 
 
Gnugga med skimmelshampo i manen, använd fingerspetsarna o glöm inte att lyfta på manen och ta undersidan också.
 
Klicka på skimmelshampo över kroppen
 
 
Blått blir det! 
 
 
Och så sjunger vi igen: Här ska gno och här ska.. tra la la laaaaa :-) Rotborste ska man ha!
 
 
Skimmelshampo i svansen
 
 
Tryck i lite extra vatten i svansroten eftersom den är jättesvår at få blöt. Gnugga in shampot noga!!!!
 Inte kul att komma på tävling med svans som inte är ordentligt ren :-(
 
 
Vik upp svansen o gnugga ännu mer
 
 
Skölj supernoga
 
 
Massage ska hästen få så kommer shampot in i pälsen, bäst går det med fingertopparna
 
 
Det där med att tvätta huvudet kan vara lurigt men spola bakifrån mellan öronen så brukar det gå bra, hästar vill ju inte ha in vatten i öronen. Om man har en känslig häst kan man stoppa in rejält med bomull i öronen så blir det lättare.
 
 
Vik panluggen bakåt så blir det lätt som en plätt att tvätta
 
 
Jodopax utspädd till sårtvätt, Ca två tsk jodopax till dryga litern vatten, billigt o bra men kör inte varje da. Det här får gå under kategorin lyxtvätt!
 
 
Spraya rikligt o glöm inte lyfta på manen o ta undersidan med
 
 
Gult är fult, men det går över!
 
 
Och så svansen så klart!
 
 
Glöm inte svansroten!!!
 
 
Sen blir det kakbak, eller nästan i alla fall. Det här paketet är nästan fullt. Tur att potatismjöl är attans billigt ;-)
 
 
Gnugga in i manen
 
 
Så här mkt ungefär
 
 
Sedan på kroppen
 
 
Baka, baka liten kaka, vem får kakan smaka ;-)
 
 
Gnugga svans!
 
 
 
Å andra sidan så klart!
 
 
Nu var baket slut, slut, snart så går vi ut, ut :-D Å så blev det mer barnvisor !
 
 
Jag har nog ta mig tusan testat nästan alla pälsglans men Foxfire är superbäst!!! Behandlar dessutom lite om hästen har klåda i tex svansen.
 
 
Dryg är den också! Så spraya inte för mkt.
 
Lite här o där men gör inte mitt misstag. På mitt livs första tävling för typ 15 år sedan sprayade jag i sadelläget. Låt oss bara säga att den ritten var ovanlig glatt :-)
 
 
Sen fick lilla Pringlan torka i box.
 
 
 
Fast vi körde lite frisörjobb också. Tänk på detaljerna när du ska ut o tävla, prydligt ska det vara. Om man håller saxen vågrät så blir det lätt att klippa fina raka linjer.
 
 
Om man klipper svansen så klipp lite så här så du liksom tunnar ut den. Då blir kanten längst ned snyggare :-)
 
 
Sedan drar jaag saxen längs ytterkanterna på svansen nedåt, då blir svansen fluffigare o ser tjockare ut.
 
 
 
 
Tofsar i öronen klipper jag väck, på min häst klipper jag med klippmaskinen. Men här tog vi bara de största tofsarna.
 
 
 
Trött häst, men lite skillnad blev det ju. Efter!
 
Före!
 
 
Tjusig krabat det här!
 
 
Så här glad blev matte när vi levererade en ren häst till henne !
 
 
 
Äntligen henna! Kan jag få gå ut nu???
 
 
Mot nya äventyr!
 
 
ÖÖÖ va är det där för typ som kommer nu????
 
 
 
Jag lovar att det är jag, Pringlan! Ser du inte det????
 
 
 
Äh du skojar, de måste bytt bort honom någonstan ;-)
 
Så gör man när hästen ska bli riktigt ren :-D
 
Tack för idag! Extra tack till Proinglan för att han stod ut och Julia som lånade ut sin häst så jag kunde visa er hur man gör :-)
// C
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

1 kommentarer

Julia

12 Jul 2013 14:09

Du gjorde det omöljliga! På ridturen igår glänste han! Jag trodde inte att detta var möjligt! *.*

Kommentera

Publiceras ej