Fick äran o möta en ny kund med ett gäng fina hästar idag. Vi jobbade med två av dem. Den första var en söt liten herre som var en lite orolig själ. Men med ett par varv i longerlinan så jobbade han och matte så fantastiskt bra tillsammans. De matchade varandra så himla fint. Efter lite övningar så började både häst och matte se riktigt avslappnade ut. Jag möter oftare och oftare hästar och ägare som är spända. Tillsammans blir det då en smått spännande kombination. Det är så viktigt att slappna av när man jobbar med hästar. Om du är spännd känner hästen det och då går det sällan som man tänkt det. Vi ryttare måste jobba mycket med att slappna av kring våra hästar och lära oss att lita på dem. Konsten att rida korta pass och inte låta det bli mer spännande än man tänkt sig. Att lägga av när det går bra och kliva av i tid är en konst. Det är inte alltid man behöver rida i alla gångarter. 
 
Tänk dig ridning som ett hårt rullat garnnystan. Går det bra rullar det fram jämnt och fint, stöter det på ett hinder studsar det. Om du har för bråttom rullar det iväg för fort och då kan det bli trassligt. Om tråden trasslat till sig måste du backa och linda upp garnet en bit. När det väl fungerar kan du sticka, virka eller göra vad som helst med det och det kan bli något väldigt vackert. Precis så är det med ridning också.
 
Häst nr 2 av den här kundens hästar var en vacker madam. Ägaren var lite orolig för hur hästen mådde och om den hade ont någonstans. Jag klämde och kände på hästen efter mina förmågor. Jag kunde dock inte hitta något direkt fel. Vi sadlade och longerade ett par varv. Jag tyckte att hästen haltade svagt på ena benet. Jag vågade inte fortsätta och kände sedan att hästen blivit varm på ena sidan. Det är så svårt att inte veta om en häst har ont eller inte. Att ta beslutet att utreda en häst som troligen har ont och komma till ett beslut med vad man ska göra, viktigt men kan vara svårt. Det är är så svårt att man inte kan fråga våra kära kamrater var de har ont. Tänk om man kunde läsa hästarnas tankar!!! Jag hoppas i alla fall att kund och häst kommer iväg till en bra veterinär som jag rekommenderade och får en diagnos på det här. Att inte veta och att inte få svar är så oerhört svårt.
 
Kvällen avslutades med melodifestivalen och jag måste säga att Yohio är en cool kille. Att han vågar vara sig själv och att svenska folket stöttade honom så fint med sina röster är så fint att man vill gråta. Kanske får det en och annan elak typ att tänka till!!!!

Kommentera

Publiceras ej