Här kommer historien om varför vi heter Haga Gård och lite om mannen som ägde det här fantastiska stället innan oss :-) Texten är också publicerad i Morganhästföreningens medlemstidning nu under våren.

Jag ska försöka berätta historien om Haga som jag minns den, upplevt den och delvis fått den berättad för mig. Haga ligger i Lindome strax söder om Göteborg. Det är en liten gård på 9 ha mitt i den vackra dalgången längs Lindomeån. I mitten på förra seklet bodde två gamla damer här. De hette Agnes och Sigrid. De var systrar och ska enligt berättelsen ha ägnat sina dagar åt att göra sömnadsarbeten, som de sedan gick in till Lindome hand i hand och sålde. På detta sätt fick de smeknamnet Hagasessorna och då började gården kallas för Haga.

 Den här bilden är troligtvis tagen någon gång i slutet av 1980-talet.

Så småningom köptes gården av en man som hette Hans-Erik. Vi som kände honom väl minns honom som engagerad, entusiastisk och hästintresserad. Han kunde engagera sig till fullo i olika saker som intresserade honom. När han väl hittat något som engagerade honom satsade han stenhårt på det och försökte ta reda på så mycket han bara kunde. Långt före Internets tideera var denne man med stor vetgirighet och kunnande inom sina specialområden.

Det var två goda vänner som ofta jobbade ihop, Hans-Erik och Hagas Memory Dancer, en av de morganhästar i Sverige som gjort mest reklam för rasen. I bakgrunden ser ni stallet som låg här från början innan vi byggde vårt stall.

Hans-Erik var god vän med min morfar som var uppvuxen i Lindome. När min morfar gick bort så träffade jag Hans-Erik för första gången på begravningskaffet som hölls hemma hos oss. Som åttaårig tjej med ett enormt hästintresse så åkte så klart ögonbrynen högt upp när han berättade att han hade morganhästar. Det hade säkert dugt med vilka hästar som helst för mig men nu var det just morganästar.  Jag visste inte då vad det var för hästras men lade det på minnet.

I min släkt finns det en tradition att läsa böckerna om Laura Ingalls Wilder högt för våra döttrar. De beskriver livet på den amerikanska landsbygden och ett USA i förändring i slutet av 1800-talet. De har blivit tv-serie och på så sätt blivit kända som Lilla Huset på Prärien böckerna. Något år efter min morfars begravning höll jag och min mamma på att läsa böckerna. En dag kom Hans-Erik förbi på besök. Han blev som vanligt sittande länge i köket och vi pratade om allt möjligt över både kaffe och mat. Rätt var det var så kom jag på att vi just läst ut boken Farmarpojken som handlar om Almanzo som Laura senare gifter sig med (ja hon har faktiskt funnits på riktigt!). I den boken beskrivs morganhästarna på ett fantastiskt sätt. Man kan riktigt se hur de rör sig över grusvägar och fält. Starka, stolta och vackra!

Några av de första böckerna i serien som jag har i min ägo, Farmarpojken är den bok som mest handlar om morganhästar, böcker väl värda att läsa!  

Jag sprang så klart iväg till mitt rum och hämtade böckerna och visade Hans-Erik dem. Han blev väldigt nyfiken och frågade massor om böckerna. Kvällen avslutades med att han åkte hem med en handskriven lista i fickan med namnen på alla 10 böckerna. Några veckor senare var vi och hälsade på honom på Haga. Han hade då köpt alla böckerna och börjat läsa dem.

Under åren som följde så hände det saker på Haga. Hästarna fick nya namn efter böckerna och Laura, Mary, Charles och många andra vackra morganhästar flyttade till nya ägare runt om i Sverige med sitt lilla extra amerikanska arv. Många gånger blev i alla fall jag bjuden på pannkakor med lönnsirap helt i enlighet med den mat som lagades i böckerna i köket hos Hans-Erik. Kokkonst efter dessa böcker kom att bli en specialtet i köket på Haga. Det mesta i det lilla gula huset i Lindomedalen kretsade kring dessa böcker, mat, namn på hästar och adressen så klart.  När man skulle skicka brev till Hans- Erik kunde man skriva Haga Prärie, 437 91 Lindome som adress och breven kom alltid fram.

 

Under den vackra almen som fanns mitt på gårdsplanen kunde man stå och fundera. Den dog senare av röta och vi saknar den än idag.

2004 fick vi äran att köpa Haga Gård och förvalta en del av det arv Hans-Erik lämnat efter sig. Idag är Haga Gård ett registrerat namn hos Lantmäteriet efter systrarna som bodde här. Min dotter Agnes kommer så klart få böckerna lästa för sig och en del av de tankar som Hans-Erik hade med gården har vi genomfört på ett nytt sätt. Det är med stor sorg vi på Haga Gård ser att Hans-Erik lämnat jordelivet. Han var verkligen en man som alltid gjorde som han ville och kämpade stenhårt för det han trodde på. Vi minns honom med värme! Är man nyfiken på mer om hur vi har det på Haga Gård nu för tiden eller vill komma förbi och besöka Memorys hage så är man så klart väldigt välkommen.

Så här såg det ut en vårkväll för några år sedan.

 

 
 
 
Så lite bilder från hur det såg ut några veckor efter vi köpt Haga o upptäckte att vi inte kunde rädda vårt charmiga lilla gula hus. Med massor av vatten i källaren fanns det inget hopp för vårt lilla hus. Inte ens experten som körde hela vägen från Dalarna kunde rädda huset :-)
 
 
 
 
 
 
 
Så lite bilder från den tiden när jag red hos Haga Morgans. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Alla bilder är inte fantastiska men det visar lite av det liv som var här tidigare.
 
 
 
 
 
Nä nu blir det inget mer skrivet, visat idag :-)
Sov gott!
// C
 
 

3 kommentarer

Birgitta

09 May 2013 22:58

Underbar historia! Förstår att du/ni är fästa vid gården <3

Ingrid

04 Jun 2013 08:06

Vilken fin text Christina , med visst vemod tittar jag på bilderna och minns hur Hans-Erik slet för sin dröm om Morganhästen , och han lyckades ! 2011 blev han utsedd till Årets Uppfödare av Anneli Sätter Wangenfors , Näsuddns Stuteri , efter år av topp resultat för Hagahästarna när priset delades ut för första gången . Hagahästarna och Hagamorgan lever kvar numer på gården Stockhult i Östra Frölunda . Dit Hans-Erik och jag flyttade för att få möjlighet att utveckla avelsarbetet . Vet att han tyckte det var fint att du tog vid och förvaltar det . Kram från Ingrid

Svar: Detta läser jag med oerhörd stor glädje!!! Är glad för att Hans fick uppleva att bli årets uppfödare och att han kom så långt som han gjorde med att göra fin reklam för morganhästen :-D Kram Christina
hagagrd.blogg.se

Ingrid

07 Jun 2013 06:06

Vill man se vad som hände i Stockhult är
www.hagamorgan.se något att se....

Kommentera

Publiceras ej