Alltså ibland blir jag lite trött. Jag är ju som bekant född som kvinna och har inga som helst planer på att ändra detta faktum eller är på något som helst sett missnöjd med detta. Men ibland blir man ju liiiiite trött. 
 
För det första så händer det typ varenda gång jag presenterar mig att folk så klart tror att bara för att jag är slöjdlärare så är jag automatiskt textilslöjdslärare. Det spelar ingen roll vilken ålder eller kön jag presenterar mig för, jag är alltid textilslöjdslärare. Har inte vi i Sverige kommit längre funderar jag på. Sen kommer alla dessa förvirrade föräldrar och elever som aldrig kan haja att jag kan träslöjd förrän efter typ tio lektioner. jag brukar dra på mig kjol första veckan och köra bandsågen på pin kiv hela veckan så spånen flyger bara för och få eleverna och tänka till.  Jag blir faktikt trött på riktigt. Sluta ha fördomar om folk vare sig det gäller yrke eller hur de ska vara som personer för att de tillhör ett visst kön. Försök se människan och finns det ett val, ta inget för givet utan fråga först. Jag blir ju inte arg elelr ledsen när folk gissar fel, bara trött för att folk är så fördomsfulla.
 
För det andra så skulle jag igår köpa en sprint till vår traktor ock mannnen bakom kassan försökte inte ens lyssna på vad jag skulle ha. Han tryckte en sprint i handen och mer eller mindre idiotförklarade mig att du kan väl inte förstå vilken sort det ska vara till en traktor. Han lyssnade inte på vad jag hade och säga och såg mest nöjd ut när jag väl gick därifrån. Jag fick så klart fel sprint med mig och fick åka tillbaka idag. Då blev man idiotförklarad för att man inte hade skjutmåttet i bakfickan och maleln för att översätta 1 1/8 tum i huvudet. Som tur var hade jag lyssnat noga på Mattias och fick med mig rätt sprint hem. 
 
Så summa summarum, ta inte folks egenskaper för givet, lyssna på vad de vill och var lite förutsättningslös. Det hade nog skapat en hel del roligare och mer givande samtal i världen.
 
Sov gott! // C
 
 

Kommentera

Publiceras ej